YAZAR KAFE

26 Haziran 2013 Çarşamba

Mısırın Bağımsızlık Yolunda İmtihanı

 

 Yaklaşık 30 Yıl süren Mübarek rejiminin ardından Muhammed Mursi sadece ilk sivil Mısır lideri olmadı aynı zamanda bölgesel dinamiklerin de baştan aşağı yenidenşekilleneceği sürecin güçlenerek devam etmesini sağladı. Mısır müesses nizamıson yarım yüzyılda büyük ölçüde 'bölgesel düzen' ile ülke içerisinde 'demir yumruk' yönetiminin oluşturduğu makasta varlığını sürdürmekteydi.

Mübarek, bir gücü veya bir değeri temsil etmiyor Aksine, bölgesel düzen içinde bir gücün neferini temsil ediyordu.

Mısır rejimi, Arap isyanlarının siyaset ömrünü tamamlamış olan Mübarek'in 'kurban verilmesiyle sona ereceğini düşünüyordu. Mübarek gidecek, müesses nizam kısmi bir iktidar paylaşımıyla yoluna devam edecekti.

Yapılan seçimlerde Hürriyet ve Adalet Partisi ile Nur Partisi’nin meclisin ezici çoğunluğunu ele geçirdi.

Mursi seçimi kazanınca gündemde kalan %48 ne olacak?' soruları aldı. Hemen ardından siyasal denklemin en doğal unsuru olan 'kutuplaşma' tartışması başlatıldı.

Seçim sonrası Mısır’da yaşananlar bazı liberallerin kendileri tutamayıp ‘cahil köylüler’ dedikleri, Mısır’da ezici çoğunluğu teşkil eden, İhvan ve etrafındaki toplumsal kesimlerle eski rejimin etrafında bilinçli veya bilinçsiz öbeklenmiş kitlelerin iktidar kavgasıdır. Bu mücadelenin normalleşmiş bir demokratik yarışa dönüşmesi de, istenilen her zaman, meşru zeminlerde özgürce farklı siyasi programların rekabet edebilmesinin yolu da vesayet rejimine son verilmesinden geçmektedir.

Mısır’da Cumhurbaşkanı Muhammed Mursi tarafından, 22 Kasım 2012’de yeni anayasal düzenlemelerin ilanı, beraberinde büyük tartışmaları da getirmiştir.

Devrim anayasası olarak adlandırılan bu mutabakat metni tarihi çok eskilere dayanan Yeni ve tam bağımsız Mısır’ın geleceğini inşa edecekti.

Yeni Mısır Anayasası İlkeleri;

.Aşağıdaki ilkeler ifade ayrılmaz temeller üzerine Mısır, manevi ve sosyal değerleri, zengin ve eşsiz bileşenlerini ve yapısını koruyarak Mısırlılar, erkekler ve kadınlar arasında bir birlik ruhu restore ettikten sonra, bir halk devrimi, modern demokratik bir devlet inşası içindir:

Bir -
Egemenlik insanlar için, insanlar kendi meşruiyet elde yetkilileri, kurma hakkının yegane taşıyıcısı kişilerin kontrolüne tabi olan, kendi görev ve sorumluluklarını anayasal sınırları ile bağlı ve korumaya kararlıyız kamu fonları, devlet kaynaklarını korumak ve bunların dağıtımında adalet esaslarının geliştirilmesi. Yetkilileri sorumlulukları ve görevleri kamu hizmeti miktarının pozisyonları değil, haklar ve ayrıcalıklar, ve onların sahipleri vatandaşlarının çıkarlarına hizmet için çalışmak olduğunu ilkesini desteklemek zorundadır.

İki -
Demokrasi kurulan ve iktidarın barışçıl transferi için zemin genişleyen siyasal çoğulculuk destekleyici, adil seçimler ve karar verme sürecinde halkın katılımını sağlayarak, hükümet sistemidir.

Üç -
Vatandaşların özgürlüğü evrenin hareket Yaratıcı'nın koyduğu ilahi bir ilke olarak böylesi bir özgürlük tam inancı dışında, tüm yaşam yönlerini, düşünce ve ifade özgürlüğü ve barınma, mülk ve seyahat özgürlüğü onadı edilecektir . Tanrıinsana özgür ve onları arıtma, zeka ve bilgelik yüksek derecede yetenekli yarattı.

Dört -
Sosyal adalet ilerlemesi öncelik tüm vatandaşların, kadın ve erkek, ayrımcılık veya kayırmacılık olmaksızın, özellikle eğitim, istihdam, siyasi haklar, ekonomik ve sosyal haklar alanlarında, için hukuk ve fırsat eşitliği önünde eşitlik.

Beş -
Hukukun üstünlüğü hükümetin temelini oluşturmaktadır. Bireyler ve devlet yetkililerinin meşruiyet özgürlüğü Devletin hukuk ve yargının bağımsızlığı,Devlet taahhüdü üstünlüğü bireylerin sunulması tarafından sağlanmaktadır. Mısır yargının adaleti korumak ve hak ve özgürlüklerinin korunması, anayasa savunma misyonunu yürütür.

Altı -
Kimin onurlu ulusal gurur doğal bir uzantısı olan bireyin, ulusun temel taşı,saygı. Ayrıca, kadınlar değil onur olduğu bir ülke için hiçbir onuru yoktur. Kadınlar erkeklerin kız kardeşleri ve annelik kale tutun; toplumun ve tüm ulusal kazanç ve sorumlulukları ortakların yarısıdır.

Yedi -
Istikrar ve ulusal bütünlüğü, modern Mısır bina taşı ve ilerleme ve gelişme yolunu temelini oluşturan milli birlik muhafaza etmekte, devlet ve toplum için bir borçtur. Bu amaçla, hoşgörü ve ılımlılık değerleri yayma edilecek ve hak ve özgürlüklerin bütün vatandaşlar tarafından ayrımcılık yapılmaksızın korunacaktır.

Sekiz -
Arazi savunmak insan kaynakları ve fonlar harekete geçirilecektir hangi hizmeti bir görev ve onurdur. Ülkenin koruyucu bir kalkan gibi, Silahlı Kuvvetler Mısır halkının zihninde özel bir yeri vardır. Silahlı Kuvvetler siyasi işlerine karışmaz, profesyonel ve tarafsız bir ulusal kurum oluştururlar. Başka hiçbir grup askeri veya paramiliter yapılar oluşturmak veya askeri nitelikteki faaliyetleri yapmaya izin verilir.

Dokuz -
Güvenlik büyük bir nimettir. Güvenlik güçlerinin rolü bireylerin korunması ve adalet önlemleri güçlendirmek için çalışıyor. Koruması olmadan adalet, hukuk ve insan onurunun üstünlüğüne saygı çerçevesinde devlet otoritesini icra yeteneğine güvenlik kurumları olmadan hiçbir koruma olamaz.

On -
Barış tüm dünya, tüm halklar için siyasi ve toplumsal ilerleme için adalet dayanmaktadır. Bağımsız ulusal kalkınma yalnızca kendileri için ve bir bütün olarak insanlık için, medeniyet gelişimine katkılarını hatırlatarak, Mısır halkının yaratıcı potansiyelini açığa oluşabilir.

Onbir -
Arap birliği olursa olsun, sadece kendi kaynak ve destekleyici bahanelerle, her türlü tehdide sakınma yeteneği olan bir Arap ulusunun koruması altında materyalize edebilir tarihin ve geleceğin bir çağrı ve kader bir taleptir. Böyle birlik küresel harita üzerinde Mısır'ın konumunu farklılığını doğurduğu hem doğal bir uzantısı, Nil Vadisi ve Müslüman dünya ülkeleri ile bütünleşme ve kardeşlik ile takviye edilmelidir.

Oniki -
Getirmiştir yumuşak bir güç tarafından somutlaşan, tüm dünyada ve bölgede Mısır'ın öncü entelektüel ve kültürel rolü vurgulayan, ve hala yok, Mısırlıdüşünce, sanat ve yaratıcılık simgeler. Yaratıcı özgürlük ve düşünürlerin güvenliği sağlanmış ve destekleyici kurumlar için devletin sorumluluğu muhafaza edilmelidir: üniversiteler, bilim merkezleri, dil ve araştırma merkezleri, basın, sanat, edebiyat ve medya, ulusal kilise ve El-Ezher, ulusal kimlik, Arapça ve İslami Şeriat bir dayanak noktası olarak, ve orta aydınlanmış düşünce için bir işaret olarak geçmişi ile.

Biz, Mısır halkı,
Allah’a ve O'nun ilahi mesajları iman dışında,
Ülkenin ve milletin hakkının tanınması olarak,
Milletine ve insanlığa karşı olan sorumluluğumuzun bilinci ile,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder